Výživa pro mozek: Co obsahuje studentský jídelníček?

Zář 26, 2012 | studium, tipy od munie

Každý z nás se těší, až konečně vypadne z rodinné domácnosti a bude si užívat studentského života – trochu se osamostatnit, nemít rodiče neustále za zadkem, dělat si tak trochu, co chceme. A ono se to opravdu splní. Jednou z věcí, která se ale většinou změní k horšímu, je jídelníček. Pokud bydlíme na koleji, nebo privátě, musíme se o jídlo starat sami. Spousta z nás to nezvládá tak, jak by si představovala a stane se z toho postupně problém.

Jedním extrémem je (tedy v případě, že peněz je dost), že studenti jedí hodně a to nezdravé “junk food” – jídlo z fast foodů, které se v opravdu krajních případech redukuje pouze na chleba s hořčicí. Naopak druhým extrémem je, že jíme málo nebo skoro vůbec. Tradicí je naprosté vynechávání snídaně a na nějaké to pořádné jídlo během dne někdy taky zapomeneme a živíme se rohlíky, zatímco sedíme u počítače, píšeme seminárku, nebo se učíme na test. Spousta studentů taky nedodržuje pitný režim (mám na mysli ten zdravý pitný režim), který je důležitý pro mladé tělo. Tento nepochybně špatný způsob stravování je třeba vyřešit.

V Brně je jednak spousta menz, které nabízejí hotová teplá jídla. Ve většině z nich je k mání verze oběda pro masožravce i býložravce a v některých i speciální bezlepková jídla pro alergiky. My studenti se potřebujeme většinu dne na přednáškách soustředit, je třeba si spoustu věcí pamatovat a musíme mít dostatek energie, abychom zvládli být vzhůru pozdě do noci a psát na poslední chvíli seminárky. Co tedy konzumovat, abychom nabyli potřebných živin a mohli se pustit do našich oblíbených studijních aktivit? Jaké potraviny obsahují pro náš mozek tak potřebné vitamíny?

Jako správná výživa pro mozek se doporučují hlavně ořechy, olejnatá semena, celozrnné výrobky a tuk z mořských ryb. Tyto potraviny obsahují mastné kyseliny, které jsou součástí nervových buněk a zdravé buňky umožňují rychlejší a dokonalejší přenos vzruchů. V kvasnicích či játrech se zase vyskytují vitamíny skupiny B, které jsou rovněž nepostradatelné pro správnou činnost mozku. My studenti bychom se měli vyvarovat tučných smažených a těžko stravitelných jídel. Abychom zabránili únavě, je možné pít kafe, černý, nebo zelený čaj, nebo si dopřát trochu čokolády, která dokáže krátkodobě stimulovat náš mozek. Nemělo by se to ovšem s těmito podpůrnými prostředky přehánět. Když potřebujeme dodat mozku najednou více energie, je dobré sníst něco sladkého. Nemyslí se tím ovšem halda sladkých tyčinek, ale spíše jablko, pomeranč nebo jiné ovoce obsahující sacharidy.

Kromě jídelníčku, který mozku vyhovuje, se rovněž doporučuje dodržovat pravidelný pitný režim (alespoň dva litry tekutin denně) a dostatek spánku. Jíst se má pravidelně v přiměřených dávkách a ne se přecpat dvakrát za den. Mezi lidmi obecně panuje názor, že jíst zdravě je drahé, ale opak je pravdou. Jíst zdravě určitě není dražší, než jíst nezdravě – to mi věřte. Vyžaduje to jen trochu času a vůle, abychom si své jídelníčky uspořádali podle potřeb našeho těla a mozku.

obrázky

#studium#tipy

Masarykova studentská unie z.s.
Žerotínovo náměstí 617/9
602 00 Brno
IČO: 22605371
IBAN: CZ3720100000002400288479