Seriál o MUNIE odděleních: Marketing

Bře 16, 2022 | kultura, munie, nábory, tipy od munie

 

Marketing je perspektivní odvětví. Dnešní doba přináší s každou zakázkou obrovskou konkurenci, která se časem stále zvyšuje. Dobrý marketing je tedy k nezaplacení. Je důležité mít fajn reference, stálou klientelu a podobně, ale pokud člověk chce, aby se jeho podnikání rozrůstalo, musí se snažit získat nové klienty. Slušný markeťák by v sobě měl navíc ukrývat potenciál k několika profesím, nebo se minimálně orientovat v tom, co vyžadují a jak jsou jednotlivé úkoly náročné. Jen za sociálními sítěmi se ukrývá PR manager, člověk s citem pro HR, copywriter, grafik, fotograf, kameraman nebo třeba analytik. Pro marketingového managera je pak důležité vědět, jak komunikovat s lidmi, kteří jednotlivé složky obstarávají, a mít přehled o tom, co každá sekce vyžaduje.

V MUNII je šance tohle všechno zjistit. MKT tým se skládá z kreativních lidiček a multitalentů, kteří jsou vždy nanejvýš ceněni. Markeťáci u nás uplatňují své dovednosti, nabývají nové znalosti a rozšiřují své portfolio. V dnešním článku se dozvíš pohled na marketing přímo od členů, kteří se podělili o své zkušenosti.

 

 

Sabča Minářová

(aka pisatelka tohoto článku)

Vedoucí Marketingu

 

Jako introvert jsem před nástupem do MUNIE moc nevěřila všem těm PR textům ve stylu ‚Najdeš spoustu nových kamarádů a kontaktů do života‘. Teď už ani nevím, kolikrát jsem to v nějakém článku sama napsala a z první ruky věděla, že je to čistá pravda.

 

Pozn.: Pro zachování formátu článků budu zpovídat sama sebe. Není třeba za tím hledat sebestřednost 😀

 

Proč mě zajímá marketing?

Než jsem vstoupila do spolku, marketing jako takový mě moc nezajímal. Zajímala mě redakce, v té jsem taky od začátku (jaro 2019) působila. Až v MUNII jsem začala více objevovat všechny stránky marketingu a jeho důležitost. Sebelepší produkt nebo služba nemá zajištěný úspěch bez kvalitního PR. Kolem nás jsou mraky inovací a zajímavých nápadů, přesto se pořád objevují další. Svět nám ukazuje, že lidská kreativita nejde vyčerpat, to mě fascinuje. Ráda hledám způsoby, jak danou cílovku zaujmout, a sleduju ostatní, jak sami na něco přicházejí.

 

Proč zrovna MUNIE?

Kromě malých nadějí, že poznám nové lidi, se kterými se skutečně skamarádím, jsem chtěla získat praxi a bod do CV. Měla jsem možnost dělat rozhovory se zajímavými osobnostmi a dostávala volné vstupy na kulturní akce, z nichž jsem pak psala recenze. Poměrně rychle jsem se utvrdila v myšlenkách, že bych se v tomto odvětví mohla profilovat i profesně. A bavilo by mě to! Taky jsem chtěla po grafické střední dále uplatňovat své skills. Odmalička ráda kreslím a maluju, na střední se k tomu přidala i grafika a focení. Přestože na fildě pokračuju na uměleckém oboru, je zaměřen na teorii, takže jsem věděla, že když si nenajdu brigádu nebo praxi, kde bych svou tvořivou dušičku zužitkovala, všechny dovednosti půjdou k ledu.

 

Jak jsem vůbec skončila ve vedení?

Na MUNII se mi líbí, že dává možnost vyzkoušet si spoustu věcí. Bez ohledu na to, v jakém oddělení člověk konkrétně působí. Při organizaci akcí u nás fungují projektové týmy, které se skládají nejen z prokťáků, ale i markeťáků, fundraiserů a HRistů. Fundraising a HR se zapojují podle charakteru události, marketing je ale potřebný vždy. Proto je u příprav přítomný človíček z MKT, který dále úkoluje grafiky, sockaře, fotografy atd. Díky tomu jsem si i jako redaktorka mohla vyzkoušet management týmu a spoluorganizaci projektů. Minulý rok navíc vznikla v oddělení nová sekce Kreativa. Ta vytváří zajímavé kampaně na sociální sítě. Je to podobné práci projektů. Kampaně mají akorát dlouhodobější charakter a doteď vzhledem k omezením probíhaly výhradně online. V kreativě jsem dostala větší prostor realizovat určité nápady a dále jsem rozvíjela manažerské schopnosti, a to jsem ani netušila, že nějaké mám. Po jisté době jsem byla schopná pozorovat, jak mě MUNIE posunula jako člověka, poskytla mi spoustu příležitostí, ke kterým bych se jinak nedostala. Neustále jsem vystupovala z komfortní zóny, protože jsem na sobě chtěla pracovat. Takhle jsem se postupně dosoukala do vedení, kde vím, že budu nabývat zase trochu jiný druh zkušeností a předávat znalosti stávajícím i novým členům.

 

 

Šimon (Jawor) Javornický

Do MUNIE som sa pôvodne prihlásil z 2 dôvodov. Naivne som čakal, že sa jedná o platenú brigádu. V danom čase mi ďalej hrozili poplatky za štúdium a moja hypotéza bola, že ak budem robiť niečo pre univerzitu, tak mi dané poplatky znížia. Neskôr som zistil, že sa jedná o dobrovoľnícku prácu, ale spoznal som kopu skvelých ľudí, mal som možnosť sa realizovať, podieľať sa na organizácii super akcii, naberať mnoho skúseností, ktoré si môžem hodiť aj do CV a tak som sa rozhodol v MUNII ostať. A BTW, moja hypotéza sa potvrdila 😉.“

 

Proč Tě zajímá marketing?

V MUNII som už nejakých 4,5 rokov. Marketing ma zaujíma preto, že od mala som bol kreatívny a stále som niečo tvoril. Vždy som kreslil, maľoval, neskôr som objavil Photoshop. A to mi ostalo aj teraz. Rád tvorím, vymýšľam a realizujem rôzne koncepty, proste a jednoducho rád sa realizujem a keď okolo toho môžem postaviť svoje živobytie, tak prečo nie?

 

Je podle Tebe snadné samostatně si marketing osvojit?

V dnešnej dobe, kde sa veľká časť marketingu točí okolo sociálnych sieti, je podľa môjho názoru pomerne jednoduché získať prax. Nie je nič jednoduchšie ako si založiť FB stránku, alebo IG profil, alebo začať robiť podcast, písať blog apod. Dnes ma skoro každý vo vrecku smartphone, ktorý ma obstojný fotoaparát. Existujú „free“ grafické programy, ako napr. Canva. Nie je možné sa vyhovoriť na to, že nemám možnosti ako tvoriť obsah. Existujú kvantá tutoriálov na YouTube, vďaka ktorým si človek dokáže osvojiť základy grafického dizajnu, alebo fotografie, videí apod. Odporúčam si nájsť niečo, čo človeka baví a začať okolo toho tvoriť obsah. Zo začiatku to nebude asi žiadna sláva, ale povedzme si otvorene, malo kedy sú začiatky úplne slávne. Bude to človeka stáť trocha času a energie, ale postupne si môže osvojiť základný „skillset“, ktorý by každý markeťak mal ovládať. Každopádne je to vždy o tom ako veľmi človek chce a koľko času a energie do toho vloží.

 

Co obvykle požadují zaměstnavatelé?

Zamestnávatelia požadujú rôzne zručnosti, závisí na akú pozíciu sa človek hlási. Ak sa jedná o pozíciu, ktorá je viac orientovaná na kreatívu, tak dobrý začiatok je určite balík Adobe. Ak sa jedna skôr o nejaký B2B marketing, tak sa určite oplatí vedieť trocha písať, tvoriť dobre a zaujímavé maily, mailing listy. Ak sa jedná o „social media“ marketing, tak je dobré sledovať trendy, vedieť písať a vedieť niečo málo o reklamách na sociálnych sieťach. Ak sa jedna o nejaký e-shop, tak je určite dobré vedieť ako ovládať Google Analytics apod. Len tak pre zaujímavosť na jednom pohovore som pohorel, lebo som nevedel dostatočné ovládať Excel a to si myslím, že s nim viem pracovať lepšie ako bežný smrteľník. Teda každá pozícia si vyžaduje iný „skill set“, takže čím viac si toho osvojíte a čím viac do hĺbky, tým budete pre potencionálnych zamestnávateľov zaujímavejší.

 

Pohybuješ se v marketingu už i pracovně?

Viac menej áno. Okrem toho, že sám podnikám v podobnom odvetví, tak som počas štúdia vystriedal niekoľko brigád, ktoré boli všetky orientované na marketing. Je potrebné dodať, že prax, ktorú som nadobudol v MUNII, mi pri pohovoroch výrazne pomohla. Samozrejme vždy sa nájde niečo, čo zamestnávateľ požaduje a úplne to neovládate, ale to neznamená, že si to rýchlo nedokážete osvojiť. Hlavne ak máte v CV napísane, že ste sa podieľali na propagácii a organizácii plesu pre cca 2 500 ľudí, a zamestnávatelia si vie reálne dohľadať danú akciu, vidí fotky, videa a podobne, tak si povie, že asi nie si úplný „nímand“ a niečo už vieš. Aj k mojej terajšej práci som sa dostal vďaka MUNII. Na jednej akcii, na ktorej sme ako spolok spolupracovali, som sa spoznal s pani, ktorá ma neskôr oslovila pri tvorbe nejakých projektov a neskôr som jej navrhol vlastný projekt ktorý sa jej zapáčil a preto sa rozhodli ho zafinancovať.

 

 

Sabi Hoosová

V MUNII som zatiaľ jeden semester. Do spolku som prišla, pretože som si vedomá, že mám čo ponúknuť zo svojich schopností a bola to veľmi dobrá príležitosť na získanie praxe a nových kontaktov.“

 

Co si myslíš o získávání praxe v marketingu během studia?

V podstate čo sa marketingu týka, ponuka práce je skutočne široká, najväčším problémom je, že všade požadujú prax (ale nikto vás nenechá, aby ste si ju u nich spravili). Tento problém spolok rieši veľmi efektívne. Hoci som ešte nedostala reálnu pracovnú ponuku, vďaka praxi v munii som bola zaradená aspoň do druhého kola pohovorov a to som zďaleka ešte nevyužila všetky možnosti, ktoré spolok ponúka. Našla som tu využitie svojich schopností a to nehovorím o tých, ktoré som nadobudla počas pôsobenia v spolku. Hneď po príchode som dostala možnosť ukázať, čo viem a tak si postupne rozširujem portfólio. Navyše účasť na podobných projektoch vyzerá v životopise veľmi dobre.

 

Jak se Ti v MUNII zatím líbí?

V MUNII som spokojná, predčila moje očakávania. Povedala by som, že je v spolku správne vyvážená práca s oddychom a užívaním si študentského života. K marketingu a grafickému dizajnu mám vzťah už dlhšie, dobrý základ mi určite dala umelecká stredná a teraz, keď študujem Teóriu interaktívnych médií mám k tomu odvetviu tiež blízko. Určite plánujem (alebo je to skôr zbožné prianie) zamestnať sa v marketingu.

 

 

Marketing je rozčleněn do několika sekcí. Aktuálně hledáme schopné sockaře, šikovné pisálky do redakce, technické mastery na web, zvídavé analytiky a pár kreativních duší. V podstatě každého, kdo rád tvoří, je pro každou srandu, ale zvládne i zamakat. Jestli Tě něco zaujalo a chceš objevovat nové věci, stačí vyplnit dotazník a naše HRko už se o Tebe postará. Chceme Tě do MUNIE!

 

Za redakci MUNIE

Sabina Minářová

 

 

 

Masarykova studentská unie z.s.
Žerotínovo náměstí 617/9
602 00 Brno
IČO: 22605371
IBAN: CZ3720100000002400288479