Přijmi výzvu a pojď do dalšího semestru zodpovědně

Přístup k vysokoškolským létům má každý jiný, ovšem všichni směřujeme ke stejnému cíli. Všichni chceme získat ten zpropadený titul. Část z nás se s tím již smířila, někteří s tímto faktem stále bojují – cesta k onomu titulu vede přes obávaná období, číhající na konci každého semestru. V těch hrůzných dobách si chtě nechtě sedáme k navršeným studijním materiálům a naše bezesné noci začínají. Nyní je už zkouškové naštěstí za námi a my doufáme, že pro všechny z vás dopadlo úspěšně. Bohužel spolu se zkouškovým jsou již pryč i poslední volné dny, tvořící tu sladkou propast mezi jeho koncem a začátkem jarního semestru, který se sice pomalu, ale jistě rozjíždí. A právě teď, dokud jsou pocity vyčerpání a prodělaných stresů stále relativně čerstvé, je nejlepší čas na změnu. Přijměte společně s námi výzvu a pojďme zkusit tentokrát vstoupit do semestru zodpovědněji.

V dnešním článku vám k tomu pomůžeme. Představíme totiž pár tipů, které můžete využít pro lepší koncentraci při učení anebo třeba na přednáškách a seminářích. Přece jenom koncentrovaná účast nese plody. Tedy zápisky.. alespoň nějaké. I ty jsou však lepší než to nahánění výpisků od spolužáků dva dny před zkouškou. S některými metodami můžete bez obtíží začít hned teď.

Pro stimulaci mozkových buněk děláme ledasco. Někdo poslouchá nahrávky, nebo čte dané stránky pořád dokola. Někomu stačí během zkouškového litry kafe, aby udržel oči ještě pár hodin po půlnoci otevřené. Strategie se různí. Aby váš mozek začal fungovat na vyšší obrátky, nemusíte vymýšlet žádné složitosti. Stačí vyzkoušet pár jednoduchých věcí, které můžete zařadit do své denní rutiny, ba dokonce rovnou do jídelníčku. Některé potraviny totiž obsahují látky, které mozku zaručeně prospívají.

Omega–3

https://www.pestryjedalnicek.sk/upload/images/pj_384_442__500.jpg

Existují látky, které podporují správný vývoj a funkci mozku. Mezi nimi jsou například Omega-3 nenasycené mastné kyseliny, přínosné pro nervovou soustavu. Najdete je třeba ve vlašských ořeších, chia semínkách, lněném semínku, vejcích a samozřejmě jsou jejich frekventovaným zdrojem i mořské ryby. Zkuste si sem tam přisypat do ovesné kaše chia semínka, pár vlašáků do jogurtu nebo si prostě připravit vajíčka. K obědu či na večeři si pokuste alespoň jednou týdně uklohnit rybu. Bohužel nejsme v pohádce. Nepředstavujte si tedy žádné kouzelné druhy jídel, které jakmile zkonzumujete, promění vás v Einsteina. Rozhodně ale neuškodí tyto potraviny do jídelníčku zařadit. Nedostatek Omega-3 totiž může normální vývoj mozku ovlivnit a na svědomí může mít i jeho předčasné stárnutí.

Pro mnohé by jednodušším řešením nejspíš byly tobolky Omega-3 rybí olej užívány jako doplněk stravy. Sehnat je můžete i v drogérce a rozhodně se nemusíte bát, že byste při konzumaci čelili scéně z Rafťáků. V tobolkách rybí olej vůbec není cítit, takže pokud vás, jako jednou mě, nepřepadne při konzumaci náhlý zkrat a nerozkousnete ji, je to poměrně snadný způsob přísunu této látky, minimálně pro ty, kterým dané potraviny zrovna chuťově nevyhovují.

DMAE

https://img.vivantis.net/photos/z/_orig/03/dmae.jpg

Dalším doplňkem stravy, který pro podporu správné činnosti mozku můžete vyzkoušet, jsou tablety DMAE. Jedná se o přírodní doplněk, který stimuluje produkci látek, přenášejících impulsy z jedné nervové buňky do druhé. Tato látka – acetylcholin – urychluje proces učení, zvyšuje paměť, IQ a také například snižuje únavu. Hraje důležitou roli při fyzických a mentálních funkcích. Hladina acetylcholinu je snižována věkem, ale taká příjmem toxických látek z potravy, což asi může ovlivňovat mnohé z nás. Pro své pozitivní účinky v oblasti paměti a schopnosti učení je tento produkt právě studentům doporučován.

Access bars

https://www.terapeuteft.cz/wp-content/uploads/2018/07/access-bar.jpg

Terapeutická technika, s níž přišel Gary Douglas v roce 1990, sahá svou působností mnohem dál než pouze do oblasti vzdělávání. V medicínské sféře se tato metoda užívá například pro pomoc lidem s alzheimerovou chorobou, velmi vhodná je také pro jedince s poruchou pozornosti. Nicméně lidem může pomoci právě také při učení. Celá metoda spočívá ve 32 bodech v oblasti hlavy, jejichž stimulace spouští léčebné procesy na fyzické i psychické úrovni. Svou podstatou je to podobné, jako když jdete třeba na masáž. Jednotlivé body ovlivňují různé oblasti života a nám studentům může access bars pomoci nejen nastartovat lepší soustředění, ale také to množství informací v hlavě udržet a jejich přísun i snáze vnímat. Zvláště těm chytřejším z nás, kteří se prozíravě snaží vše naučit den před zkouškou. V takové situaci – na poslední chvíli – bych na to ale nespoléhala. Účinky se mohou začít projevovat během týdne, ale samozřejmě i po delší době. Individualita zde totiž hraje podstatnou roli. Tuto techniku můžete každopádně využít také například pro oblast spoření peněz, kreativity a mnoha dalších.

Vitamín B

https://chcemejistzdrave.cz/wp-content/uploads/2017/10/1200x672164089895-ZA-SS-Superfoods_Banner_Vitamin-B_Box_Banner_1200x672_acf_cropped-540x258.jpg

Pro mozek a nervovou soustavu jsou důležité i lecjaké vitamíny, obzvláště ze skupiny B. Mezi nimi je také vitamín B1, který mimo jiné napomáhá lepšímu zvládání stresu, netrpělivosti či zmatenosti. Jeho pozitivní účinky se vztahují i na krátkodobou paměť. Organismus si však zásoby tohoto vitamínu dokáže vyrobit maximálně na deset dní, a to navíc za předpokladu, že nejste vystaveni stresu nebo fyzické zátěži. Abyste si jej pravidelně doplňovali, zařaďte do svého jídelníčku třeba čočku, slunečnicová semínka nebo černé fazole. Obecně můžete vitamín skupiny B najít v celozrnném pečivu, masu, mléčných výrobcích, v luštěninách a mnohých dalších druzích potravin.

Kdy se učit efektivně

https://www.isic.cz/wp-content/uploads/2018/01/uvodni_obrazek-1-1.jpg

Paměť a soustředění taktéž ovlivňují různé druhy minerálů, ale rovněž ovoce, jako např. to lesní, dále třeba ananas nebo grepy. Na studijní výkony může mít nicméně dopad nejen to, co jíme, ale i kdy jíme a jak je tato činnost rozložena vzhledem k samotnému učení. Poskládat si rozvrh nějak rozumně bývá obtížné a občas se stane, že ve víru dění na jídlo prostě „nemáme čas“. Snadno se to pak řeší hladovkou během dne a velkými porcemi večer, což z více důvodů rozhodně není ideální. Na bohaté snídani, jídlech obsahujících bílkoviny a lehké večeři určitě něco bude, ale jako studenti samozřejmě chápeme, že se to někdy dá těžko ukočírovat. Každopádně si udělejte alespoň tu laskavost a na učení během jídla zapomeňte. Tělo energii stejně vynaloží na trávení, takže si pauzu dejte i chvíli po jídle.

Efektivní učení má svou spojitost také se spánkem. Pokud se učíte před spaním, je lepší snažit se vstřebat nové informace, než si poněkolikáté opakovat ty staré. Mozek si je už zpracuje a po probuzení je budete mít zabudované spíš, než kdybyste si jen opakovaly učení, co do sebe hustíte už týden.

Pokud ovšem chcete vstoupit do dalšího semestru skutečně zodpovědně, nejlepším způsobem je připravovat se postupně během týdnů až do dalšího zkouškového. Mít např. dopředu zpracované studijní materiály a nachystané zmiňované poznámky, do kterých sem tam kouknete dříve než na konci května, vám určitě pomůže nějaké ty znalosti vtěsnat do hlavy. Navíc se vyhnete situaci, kdy se na vás nakupí hromada věcí naráz a pak sami nevíte, co dřív. Mnohdy je toho hodně, ale zkuste tento postup aplikovat aspoň na předmět, z něhož už teď víte, že vás čeká nejtěžší zkouška. Na konci semestru tu práci jistě oceníte.

Za redakci MUNIE

Sabina Minářová