CrossFit – sport jen pro vyvolené?

Minulý týden v úterý se v Brně slavil nejen státní svátek, ale také otevření největšího CrossFit boxu v Brně – CrossFit New Park. CrossFit je u nás poměrně mladý sport, který však získává rychle na popularitě a můžeš ho vyzkoušet i ty! Myslíš, že na to nemáš nebo se jedná o cvičení jen pro chlapy? Přečti si rozhovor s šéftrenérem Michalem z CrossFit New Park , který již zaznamenal mnoho soutěžních úspěchů v CrossFit včetně 1. místa v Double Cross Challenge v Maďarsku, a který nám objasní, co CrossFit obnáší, a že jde o sport opravdu pro všechny.

J: Jak bys popsal CrossFit ve třech větách?

M: CrossFit je funkční cvičení, které se vyznačuje vysokou intenzitou a neustále se měnícími tréninky. Na tréninku Tě naučíme jak pracovat s vlastním tělem (různé dřepy, kliky, stojky,…), jak správně zvednout činku ze země, dostat ji nad ramena, aby sis neublížil, tak se samozřejmě také dost zapotíš. Rutina je pro nás nepřítel, jelikož chceme, aby Tě trénink neustále bavil a těšil ses z něj.

J: Je CrossFit vhodný pro začátečníky? Mohu začít bez nějaké tělesné přípravy nebo je lepší se „naladit do formy“?

M: U nás v boxu (oficiální označení pro CF tělocvičnu) máme 2 druhy lekcí pro začátečníky. První se přímo jmenuje CrossFit začátečníci, kdy se vždy probere technika všech cviků, které se budou cvičit a intenzita je přizpůsobena každému zvlášť (váha činky, zlehčení cviku pomocí expanderu,…) Druhá možnost je On Ramp kurz, kterým by si měl projít každý, kdo to s CrossFitem myslí vážně. Kurz je sestaven z 8 lekcí, kde Tě naučíme všechny základní techniky cviků, tak aby sis byl vždy jistý v tom co děláš a byl schopný si cvik ztížit či ulehčit. Hodně lidí si myslí, že CrossFit je jen pro zdatné cvičence, ale my zastáváme názor, že na jednom tréninku můžeš cvičit klidně se svojí babičkou a oba si zamakáte akorát jí trénink trochu upravíme jinak než Tobě 😉

J: Jak probíhá klasický trénink? Kruhový, na čas, na největší zátěž? Individuálně/ ve skupině?

M: Stejné pro každý trénink je schéma: 1.rozehřátí, 2. rozcvičení, 3. síla/technika/gymnastika, 4.wod – workout of the day – někdy více silový někdy více kondiční, 5. zklidnění či jednoduchá soutěž, 6. protažení. Nemůžu říct, jak vypadá každá lekce, protože tréninky mohou vypadat hodně různorodě. Záleží co s klienty chceme na dané lekci více rozvíjet. Vždy se snažíme učit nové věci, abychom každého postupně zdokonalili a posunuli se v tom co děláme zase o kousek dál. Tréninky jsou většinou ve skupině, ale dá se samozřejmě koupit i individuální trénink. Jestliže je na lekci více než 10 klientů, jsou přítomni další trenéři, kteří se jim věnují. My chceme hrát na kvalitu a ne na kvantitu.

J: Jak a jak dlouho vznikal CrossFit New Park? Co vás k jeho vybudování vedlo?

M: Myšlenka tělocvičny, kam by se lidé chodili uvolnit vznikla v květnu roku 2013 v hlavách nynějších majitelů (Zdeňka a Tomáše). Ti se spojili s 2 trenéry, kteří žili tou dobou CrossFitem a borce dostali na stejnou vlnu (trenéři měli myšlenku, ale ne finance, takže nebylo nad čím se zamýšlet). Chtěli založit něco nového, co tady ještě není. Velkou tělocvičnu, kde to nebude jen o cvičení, ale také o komunitě lidí, která tam bude chodit. Začátky nebyly lehké a až v květnu roku 2014 se našly adekvátní prostory. Na vybudování New Parku se podílel celý současný tým (majitelé, trenéři i recepční).

J: Síla, výbušnost, vytrvalost. Co je nejdůležitější?

M: V CrossFitu máme 10 pohybových schopností a dovedností: síla, rychlost, výbušnost, svalová vytrvalost, respirační vytrvalost, hbitost, flexibilita, přesnost, rovnováha a koordinace. Všechny zmíněné se snažíme rozvíjet. Ale je jasné, že silnější, rychlejší a vytrvalejší jedinci budou vždy vyčnívat. Pokud ale chcete umět správně ovládat své tělo, je důležité mít všechny tyto dovednosti na stejné úrovni.

J: Co si na CrossFit obléci? Jsou specializované oděvní značky?

M: Stačí Ti boty, kraťasy a tričko a přijď.  Samozřejmě se dají koupit věci se značkou CrossFitu (většinou od značky Reebok ), ale není to potřeba. Až podlehneš CrossFitu, stejně si tyto věci budeš chtít koupit, aby bylo vidět, že  právě ty děláš tento skvělý sport. Pro pokročilejší cvičence se dá pořídit vzpěračská obuv, bandáže na zápěstí, vzpěračský pás, gymnastické rukavice,…

J: A co strava? Cituji z jednoho článku o CrossFit: „Velmi zjednodušeně řečeno jsou ze stravy vyloučeny obiloviny, mléčné výrobky a sladkosti. Jí se pouze maso, vajíčka, ovoce, zelenina a oříšky. Převažují tedy bílkoviny, tuk a minimalizuje se příjem sacharidů.“ Je tomu tak?

M: Ano i toto je CrossFit. Záleží na každém jak se rozhodne stravovat. Pokud chceš ovšem lepší výsledky, tak strava hraje velkou roli v tvém životě. Moderní strava je příliš bohatá sacharidy, což má za následek zdravotní problémy (cukrovka, vysoký cholesterol v krvi, … ). My se v CrossFitu snažíme přiblížit stravování „jeskyního muže“, který neměl v blízkosti tolik upravené potraviny. Neříkám, aby ses tím řídil, ale vyzkoušej to týden, dva týdny či měsíc a pokud se budeš cítit lépe (a věř, že budeš) tak s tím pokračuj dále .

J: Co by si řekl na závěr všem, kteří pořád neví, jestli přijít nebo ne?

M: Nebojte se to vyzkoušet a sami posoudíte po první lekci, jestli je CrossFit pro tebe právě to, na co si čekal. Slečny ať se nebojí, že budou velké – CrossFit ti postavu vytvaruje (zpevnit zadek, břicho, naučit se pracovat se svým tělem), nechceme z tebe udělat hromadu svalů. Borci naberou svaly a pěkně vyrýsují a získají konečně jistotu sami v sebe, ale hlavně se naučíš nové věci, zažiješ něco, co jinde u nás zatím není, protože atmosféra v našem gymu je opravdu jedinečná. Těším se na Vás za celý tým CF New Park a brzy na viděnou u nás. Michal (Mergi) šéftrenér.

Jdeš do toho? Pokud ano, potkáme se v CrossFit New Park! Bližší info na oficiálních stránkách CrossFit New Park a FB.

autor: Jiří Vitouch